Nieuws

Nieuws

Vrijheid! Weg met frauduleuze overtuigingen en werkdruk

Vrijdag 29 november 2019

Vrijheid!                                                                                                               

Veel hoog presteerders delen een lastig geheimpje: diep vanbinnen voelen ze zich als fraudeurs - hun prestaties zijn het resultaat van een gelukkig toeval.

Dit psychologisch fenomeen, bekend als imposter-syndroom, weerspiegelt een overtuiging dat je een ontoereikend en incompetent bent, ondanks bewijs dat aangeeft dat je bekwaam en vrij succesvol bent.

Het kan verschillende vormen aannemen, afhankelijk van iemands achtergrond, persoonlijkheid en omstandigheden. Als je bekend bent met het gevoel te wachten tot de mensen om je heen "je vinden", kan het nuttig zijn om te overwegen wat voor soort "bedrieger" je bent, zodat je anders naar deze destructieve overtuiging kunt gaan kijken.

Dr. Valerie Young, expert op dit gebied, heeft een onderverdeling gemaakt in subgroepen: de perfectionist, de supervrouw/ man, het natuurlijke genie, de solist en de expert. In haar boek, The Secret Thoughts of Successful Women: Why Capable People Last of the Imposter Syndrome and How to Thrive in Spite of It, bouwt Dr. Young voort op decennia van onderzoek naar frauduleuze gevoelens en gedachtes bij hoge presteerders

Door haar persoonlijke onderzoek ontdekte Young verschillende 'competentietypen' - of interne regels die mensen die met vertrouwen worstelen, proberen te volgen. Deze categorisatie wordt vaak over het hoofd gezien in het gesprek, maar haar lezing ervan kan erg nuttig zijn bij het identificeren van slechte gewoonten of patronen die je mogelijk weerhouden van jouw levens- en werklust.

Hieronder vindt je een samenvatting van de competentietypen die Young identificeert, misschien dat je jezlef hierin herkent? Ik geef ook enkele voorbeelden waar je in jouw dagelijkse leven mee te maken kunt hebben, evenals vragen welke jezelf kunt stellen.

1. De perfectionist

Perfectionisme en Imposter-syndroom gaan vaak hand in hand. Denk er eens over na: perfectionisten stellen zichzelf buitensporig hoge doelen en als ze er niet in slagen om een ​​doel te bereiken, ervaren ze grote twijfel aan zichzelf en maken ze zich zorgen over het meten. Of ze het zich realiseren of niet, deze groep kan ook controlefreaks zijn, alsof ze willen dat iets goed wordt gedaan, ze moeten het zelf doen.

Weet je niet zeker of dit op u van toepassing is? Stel jezelf eens deze vragen:

  • Ben je ooit beschuldigd van micromanagement?
  • Heb je veel moeite met delegeren? Zelfs als je dat kunt, voel je je gefrustreerd en teleurgesteld in de resultaten?
  • Wanneer je het (waanzinnig hoge) cijfer op iets mist, beschuldig je jezelf dan dat je 'niet wordt buitengesloten' voor je werk en er dagen over nadenkt?
  • Heb je het gevoel dat je werk 100% perfect moet zijn, 100% van de tijd?

Voor dit type is succes zelden bevredigend omdat ze geloven dat ze het nog beter hadden kunnen doen. Maar dat is niet productief noch gezond. Het bezitten en vieren van prestaties is essentieel als je burn-out wilt voorkomen, tevredenheid wilt vinden en zelfvertrouwen wilt cultiveren.

Leer om je fouten te nemen en ze als een natuurlijk onderdeel van het proces te beschouwen. Zet jezelf bovendien aan het werk voordat je klaar bent. Dwing jezelf om het project te starten dat je al maanden van plan bent. De waarheid is dat er nooit de "perfecte tijd" zal zijn en dat uw werk nooit 100% perfect zal zijn. Hoe eerder je dat kunt accepteren, hoe beter je bent.

2. De supervrouw/ man

Omdat mensen die dit fenomeen ervaren, ervan overtuigd zijn dat ze goed zijn onder echte collega's, dwingen ze zichzelf vaak om harder en harder te werken om te meten. Maar dit is gewoon een valse dekmantel voor hun onzekerheden, en de overbelasting van het werk kan niet alleen hun eigen geestelijke gezondheid schaden, maar ook hun relaties met anderen.

Weet je niet zeker of dit op je van toepassing is?

  • Blijf je later op kantoor dan de rest van je team, zelfs na het punt dat je het noodzakelijke werk van die dag hebt voltooid?
  • Ben je gestrest als je niet werkt en vind je downtime volkomen verspillend?
  • Heb je je hobby's en passies achter je laten, opgeofferd om te werken?
  • Heb je het gevoel dat je je titel niet echt hebt verdiend (ondanks talloze diploma's en prestaties), dus voel je je gedwongen om harder en langer te werken dan degenen om je heen om je waarde te bewijzen?

Bedrieglijke workaholics zijn eigenlijk verslaafd aan de validatie die voortkomt uit werken, niet aan het werk zelf. Begin jezelf te trainen om af te wijken van externe validatie. Niemand zou meer kracht moeten hebben om je een goed gevoel over jezelf te geven dan jij - zelfs je baas wanneer ze je project het stempel van goedkeuring geven. Aan de andere kant, leer constructieve kritiek serieus te nemen, niet persoonlijk.

Naarmate je meer afgestemd raakt op interne validatie en je innerlijke vertrouwen kunt koesteren waarin staat dat je competent en bekwaam bent, kan je de druk verminderen terwijl je meet hoeveel werk redelijk is.

3. Het natuurlijke genie

Young zegt dat mensen met dit competentietype geloven dat ze een natuurlijk 'genie' moeten zijn. Als zodanig beoordelen ze hun op competentie gebaseerde gemak en snelheid in tegenstelling tot hun inspanningen. Met andere woorden, als ze er lang over doen om zich iets eigen te maken, voelen ze schaamte.

Dit soort bedriegers leggen hun interne balk onmogelijk hoog, net als perfectionisten. Maar natuurlijke geniale types beoordelen zichzelf niet alleen op belachelijke verwachtingen, ze beoordelen zichzelf ook op basis van de dingen die ze bij de eerste poging goed hebben gedaan. Wanneer ze niet in staat zijn om iets snel of vloeiend te doen, slaat de stress toe.

Weet je niet zeker of dit op je van toepassing is?

  • Ben je gewend om zonder veel moeite te excelleren?
  • Werd u als kind vaak verteld dat u de 'slimme' in uw familie of leeftijdsgroep was?
  • Vind je het niet leuk om een ​​mentor te hebben, omdat je het zelf aan kunt?
  • Als je geconfronteerd wordt met een tegenslag, daalt je zelfvertrouwen omdat niet goed presteren een gevoel van schaamte oproept?
  • Vermijd je vaak uitdagingen omdat het zo ongemakkelijk is om iets te proberen waar je niet goed in bent?

Probeer jezelf te zien als een werk in ontwikkeling. Het bereiken van geweldige dingen omvat levenslang leren en het opbouwen van vaardigheden - voor iedereen, zelfs de meest zelfverzekerde mensen. In plaats van jezelf neer te halen wanneer je je onmogelijk hoge normen niet haalt, kun je specifiek, veranderlijk gedrag identificeren dat je in de loop van de tijd kunt verbeteren.

Als je bijvoorbeeld meer impact op kantoor wilt hebben, is het veel productiever om je te concentreren op het verbeteren van jouw presentatievaardigheden dan af te spreken tijdens vergaderingen over iets waar je "gewoon niet goed in bent".

4. De solist

Leiders die het gevoel hebben dat ze om hulp vragen, onthullen hun onechtheid volgens Dr. Young. Het is OK om onafhankelijk te zijn, maar niet in die mate dat je hulp weigert zodat je je waarde kunt bewijzen.

Weet je niet zeker of dit op jou van toepassing is? Stel jezelf deze vragen:

  • Heb je het gevoel dat je dingen alleen moet bereiken?
  • "Ik heb niemands hulp nodig." Klinkt dat als jij?
  • Benoem je verzoeken in termen van vereisten van het project, in plaats van jouw behoeften als persoon?

5. De expert

Experts meten hun competentie op basis van 'wat' en 'hoeveel' ze weten of kunnen doen. In de overtuiging dat ze nooit genoeg zullen weten, zijn ze bang blootgesteld te worden als onervaren of onkenbaar.

Weet je niet zeker of dit op jou van toepassing is? Stel jezelf deze vragen:

  • Schuw je ervoor om op sollicitaties te solliciteren, tenzij je aan alle educatieve vereisten voldoet?
  • Ben je constant op zoek naar trainingen of certificeringen omdat je denkt dat je je vaardigheden moet verbeteren om te slagen?
  • Zelfs als je al een tijdje in je rol zit, kun je je dan inleven in het gevoel dat je nog steeds niet 'genoeg' weet?
  • Huiver je wanneer iemand zegt dat je een expert bent?

Het is waar dat er altijd meer te leren is. Als je je vaardigheden probeert te vergroten, kun je zeker professionele stappen maken en je competitief houden op de arbeidsmarkt. Maar te ver doorgevoerd, kan de neiging om eindeloos meer informatie op te zoeken eigenlijk een vorm van uitstel zijn.

Begin met just-in-time leren. Dit betekent dat je een vaardigheid moet verwerven wanneer je die nodig hebt - bijvoorbeeld als je verantwoordelijkheden veranderen - in plaats van kennis te vergaren voor (vals) comfort.

Realiseer je dat het geen schande is om hulp te vragen wanneer je dit nodig hebt. Vraag een collega als je niet weet hoe je iets moet doen. Als je niet kunt achterhalen hoe je een probleem kunt oplossen, vraag dan advies aan een ondersteunende supervisor of zelfs een loopbaancoach. Junior collega's begeleiden of vrijwilligerswerk doen kan een geweldige manier zijn om je innerlijke expert te ontdekken. Wanneer je deelt wat je weet, komt dit niet alleen anderen ten goede, maar helpt het jou ook om jouw frauduleuze gevoelens te genezen.

Ongeacht het specifieke profiel, als je met (zelf)vertrouwen worstelt, ben je verre van alleen. Om een ​​voorbeeld te geven, studies suggereren dat 70% van de mensen op enig moment in hun carrière een imposter-syndroom ervaart.

Als je het op een bepaald punt in je carrière hebt meegemaakt, heb je op een bepaald moment je prestaties opgedeeld in toeval, charme, connecties of een andere externe factor. Hoe oneerlijk en onaardig is dat?

Terug naar nieuwsoverzicht